elinaw.blogg.se

Utlandsmission

Publicerad 2013-10-01 11:50:31 i Allmänt,

Igår kom det en man till skolan och hade en föreläsning och den handlade om en kille som hade varit soldat i Afghanistan och i Bosnien. Mina tankar kring detta är hur bra vi har det. Att barn i Afghanistan sitter och leker i gamla ryska stridsvagnar det skulle vara helt omöjligt i Sverige och att de står föräldralösa barn ute och tigger på gatan. När de då skulle undersöka ett av landen så hade de kört på en mina en bomb alltså, och det var någon som höll på att bryta nacken. Det som även var riktigt häftig och intressant var att se hur det är att vara en soldat hur man fick sova, hur det såg ut inuti stridsvagnarna, vad de åt för någonting och vad de i huvudtaget gjorde det hade jag ingen koll på innan iallafall. Han berättade även att när de hade varit på en undersökning så hade de blivit skjutna av serbier. Även fast insatsen var väldigt häftig och den förändrade säkert mycket av hans livs värderingar så hade jag nog inte gjort samma sak för att jag hade inte haft modet till det. 


  • Svenska soldater genomför en operation i Afghanistan.Johan Lundahl/Försvarsmakten

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela